Subsidie startende handelszaak & buurtwinkel

De stad Ieper heeft een sterk verweven handelsapparaat. Daar kleinhandelszaken het kloppende hart van het centrum zijn, daar zij ervoor zorgen dat het gezellig vertoeven is in de binnenstad en daar zij mede zorgen voor de netheid van onze straten, wenst de stad Ieper startende ondernemingen te ondersteunen via een startersubsidie.

Buurtwinkels zijn zeer belangrijk en vormen een belangrijke schakel in het sociaal economische weefsel van kernen en wijken. We zien hier een aankomend tekort in de deelgemeenten en buitenranden van het centrum.
De stad Ieper wil met dit reglement ook mensen aanzetten om een handelszaak op te starten binnen de grenzen van het doelgebied, en met uitsluiting van een aantal economische activiteiten.

De stad Ieper wil dit doen door per semester een subsidie toe te kennen, dit over 2 jaar én op degressieve wijze.

Deze financiële stimulans dient besteed te worden aan promotie en marketing van de handelszaak in de ruime zin van het woord: het plaatsen van advertenties, billboards (uitgezonderd reclame- en menuborden), promotiefolders (op straat of bij de verkoop), gerichte promotiefolder via welbepaalde adressenlijsten, organiseren van opendeurdagen, kortingsbonnen, persbericht, eigen website, social media, sponsoring, beurzen, …

Voorwaarden

  • De subsidie kan enkel aangevraagd worden door startende handelaars.
  • Het handelspand dient gelegen te zijn binnen de grenzen van het doelgebied (Boomgaardstraat, Boterstraat, Diksmuidestraat (tot Slachthuisstraat), Grote Markt, Menenstraat, Neermarkt, Rijselstraat (tot Merghelynckstraat), Stationsstraat, Tempelstraat, Vandenpeereboomplein, Coomansstraat). Voor buurtwinkels geldt de afbakening van het doelgebied niet.
  • De volgende economische activiteiten worden uitgesloten van subsidie:
    • callshop, nachtwinkel, tabakswinkel, CBD shop, automatenshop, goktent, seksshop, peepshow, dancing, lunapark, privéclub, louter e-commerce
    • financiële- en verzekeringsinstellingen, immo-, interim- en andere zakenkantoren
    • vrije of intellectueel dienstverlenende beroepen (zoals bv. (huis)artsen, advocaten, notarissen, architecten, psychologen, …)
    • winkels met activiteit telefonie en/of internet
    • recazaken inclusief recazaken waar ook een snack afgehaald kan worden
  • De subsidieaanvraag is niet ontvankelijk wanneer wordt voldaan aan de definitie ‘startend handelaar’ louter ten gevolge van een wijziging van vennootschapsrechterlijke structuur of bij wijziging van eenmanszaak naar vennootschap of omgekeerd.
  • De subsidie kan enkel aangevraagd worden voor een handelszaak
    • die over de vereiste vergunningen beschikt en die voldoet aan alle wettelijke verplichtingen inzake het uitoefenen van een handelszaak;
    • voor promotie en marketing in de ruime zin van het woord;
    • waarvan de publiek toegankelijke winkelruimte maximum 400 m² bedraagt.
  • De subsidie is cumuleerbaar met andere steunmaatregelen tenzij deze andere steunmaatregel dit uitsluit. 

Procedure

  • De opstart van het dossier dient te gebeuren via het daartoe voorziene aanvraagformulier te verkrijgen bij de dienst Lokale Economie.
  • Het aanvraagformulier moet aangetekend verstuurd worden per post naar de dienst Lokale Economie, AC Auris, Ter Waarde 1, 8900 Ieper of via e-mail naar economie@ieper.be. Ook persoonlijke afgifte op de dienst Lokale Economie is mogelijk, in dit geval wordt een ontvangstbewijs door de dienst Lokale Economie afgeleverd.
  • De geleverde gegevens worden door de bevoegde stadsdiensten strikt vertrouwelijk behandeld.
  • De aanvragen worden chronologisch behandeld volgens het tijdstip waarop de aanvraag werd ontvangen . De postdatum van de aangetekende zending, het tijdstip van ontvangst van de mail of dat van het ontvangstbewijs is bepalend.
  • De handelaar bezorgt de dienst Lokale Economie (per mail, per post of d.m.v. persoonlijke afgifte) per semester een uitbetalingsaanvraag (is verschillend van aanvraagformulier opstart). De uitbetalingsaanvraag omvat de nodige documenten tot staving van de gedane promotie en marketing zoals uitnodigingen, affiches, foto’s etc. alsmede alle rekeningen en uitgaven. De uitbetaling gebeurt enkel op basis van de bewezen en vaststaande kosten. Hierbij wordt rekening gehouden met de factuurdatum en niet met de datum van betaling van de factuur. Betaling van de factuur dient wel met een bankafschrift bewezen te worden.
  • De uitbetalingsaanvraag kan enkel facturen met een factuurdatum binnen het betrokken semester als staving omvatten.  Men dient de uitbetalingsaanvraag van de subsidie in, ten laatste binnen de 2 maand na het betreffende semester, zoniet vervalt voor het betrokken semester het recht op de
  • Binnen de maand na de uitbetalingsaanvraag worden de stavingsdocumenten per betrokken semester ter goedkeuring voorgelegd aan het College van burgemeester en schepenen.

Meebrengen

Volgende bewijsstukken moeten worden toegevoegd aan de aanvraag:

  • De huurovereenkomst, notariële koopakte of de onderhandse koopovereenkomst van het pand
  • Een uittreksel uit de Kruispuntbank van Ondernemingen
  • Bankattest

Bedrag

Subsidiebedragen

Indien men voldoet aan de voorwaarden wordt per semester een subsidie toegekend, dit voor 2 jaar én op degressieve wijze:

  • gedurende het 1ste jaar wordt per semester een subsidie van € 1.000 toegekend;
  • gedurende het 2de jaar wordt per semester een subsidie van € 800 toegekend;

 

Beperkingen

  • De subsidie kan éénmalig per vestigingseenheid bekomen worden binnen de looptijd van het reglement en kan in totaal maximum € 3.600 bedragen.
  • De semestriële subsidieschijf wordt beperkt tot het maximum van het bedrag exclusief btw van de voor het betrokken semester aangereikte stavingsstukken. Eventuele hierdoor niet gebruikte subsidiemogelijkheden worden niet overgedragen naar een volgend semester.
  • Het verlenen van de subsidie kan enkel binnen de perken van de beschikbare kredieten die voor dit reglement beschikbaar zijn gesteld en overeenkomstig de vigerende regelgeving houdende de  controle op de toekenning en op de aanwending van toelagen.

Contactinformatie