Uittreksel uit overlijdensakte

Online aanvragen

Een akte van overlijden bewijst het feit van het overlijden en stelt de identiteit van de overledene vast. Deze akte is nodig vooraleer de ambtenaar van de burgerlijke stand de toestemming tot vervoer en begraving of crematie van de overledene kan geven.

    Voorwaarden

    Voor akten van overlijden wordt het recht op een afschrift of uittreksel beperkt tot:

    • de overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
    • de wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder),mits een geldig bewijs van gerechtvaardigd belang:
    • bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken)
    • de erfgenamen
    • bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat.

    Als de akte meer dan 50 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift of uittreksel.

    Wat wordt verstaan onder een gerechtvaardigd belang?

    • Een akte van de burgerlijke stand in het buitenland opmaken of wijzigen (vb. trouwen in het buitenland)
    • Een gerechtelijke procedure inzake de staat van de persoon voeren (vb. echtscheidingsprocedure)
    • Zich registreren bij een buitenlandse sociale zekerheidsinstantie of een andere buitenlandse autoriteit (vb. verhuis naar het buitenland)
    • Het bewijs van verwantschap leveren met het oog op een reis
    • Een notariële akte opmaken (vb. een zorgvolmacht)
    • Een nalatenschap verkrijgen of verwerpen
    • Solliciteren in het buitenland
    • Een buitenlands paspoort, identiteitskaart of rijbewijs aanvragen
    • Zijn erflaters of erfgenamen kennen
    • Over een onderhands mandaat beschikken van de persoon van wie de akte de staat van de persoon vaststelt of wijzigt.
    •  
    •  

    Procedure

    De overlijdensakte wordt opgesteld in de gemeente waar de persoon is overleden. De gemeente in kwestie stuurt de akte daarna door naar de gemeente waar de overledene woonde.

    U kunt een uittreksel of afschrift van de overlijdensakte aanvragen bij het gemeentebestuur. Als u beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kunt u een afschrift of uittreksel van de akte online aanvragen via het e-loket van de gemeente.

    Sinds 31 maart 2019 worden akten van de burgerlijke stand uitsluitend digitaal geregistreerd. Dateert uw akte van voor 31 maart 2019, dan is die misschien nog niet in digitale vorm beschikbaar. Sommige gemeenten digitaliseren oude archieven naarmate afschriften of uittreksels van de akten worden opgevraagd of wijzigingen worden aangebracht.

    Kan ik het afschrift of uittreksel gebruiken in het buitenland?

    In de meeste gevallen moet het document eerst gelegaliseerd en eventueel vertaald worden. Op de website van de Federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken kunt u nakijken of uw document al dan niet voorzien moet worden van een legalisatie of apostille.

    Hebt u een afschrift of uittreksel met apostille of legalisatie nodig, dan kunt u het document met legalisatie of apostille aanvragen via het e-loket e-Legalisation.

    De prijs voor een legalisatie of apostille is steeds 20 euro per document.

    Meer informatie over legalisatie en apostille

    Meebrengen

    Als u het document zelf ophaalt:

    • uw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.

    Als u het document voor iemand anders aanvraagt:

    • een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
    • uw eigen identiteitskaart.
    • Als je een gerechtvaardigd belang moet aantonen: een bewijs van het gerechtvaardigd belang

    Online aanvragen

    Contactinformatie