Prijsreglementering en koopjesperiode

Als handelaar of ondernemer bent u meestal vrij om zelf de prijs van uw producten of diensten vast te leggen. Alleen voor sectoren waarin de vrije concurrentie niet optimaal kan of mag spelen, legt de overheid maximumprijzen op. Zo worden er onder andere maximumprijzen vastgelegd voor:

  • water
  • teledistributie
  • afvalverwerking
  • taxivervoer
  • geneesmiddelen ...
Prijsaanduiding

U moet als handelaar de prijs van uw goederen of diensten duidelijk en ondubbelzinnig kenbaar maken aan uw klanten. De prijs moet de totaalprijs zijn die de consument betaalt, dus met inbegrip van de btw en van alle andere taksen, heffingen of diensten die de consument extra moet betalen.

Koopjesperiode of ‘solden’

Twee keer per jaar mag u als handelaar uw producten verkopen tegen sterk verlaagde prijzen. Die twee koopjesperiodes zijn wettelijk vastgelegd. Ze lopen van:

  • 3 januari tot 31 januari (als 3 januari op een zondag valt, begint de koopjesperiode op 2 januari)
  • 1 juli tot 31 juli.

Voor de sectoren van de kleding, de lederwaren en de schoenen is het verboden prijsverminderingen aan te kondigen tijdens de periode die aan de solden voorafgaat. Die periode noemt men de 'sperperiode'. De bedoeling van de sperperiode is te garanderen dat de prijs van de producten werkelijk is verminderd en dat alle ondernemingen uit die sectoren tegelijkertijd, op de voorziene data, met de soldenverkoop beginnen.

Meer informatie over prijsbeleid(opent in nieuw venster vindt u op de website van de FOD Economie.

Contactinformatie